Ik heb besloten een website te starten ter ondersteuning van de Luchthaven van Deurne. Ik ben het zat dat enkel de tegenstanders van de luchthaven in de schijnwerpers staan. Ik ben ervan overtuigd dat er een grote, zwijgende meerderheid is die de luchthaven van Deurne juist steunt. Door de overvloed aan anti-luchthaven berichten lijkt het alsof deze groep de meerderheid vormt, wat het debat vertekent.
De misvattingen omtrent de luchthaven
Er heerst een vertekend beeld door de stroom van anti-luchthaven berichten in de media, waardoor de perceptie ontstaat dat de tegenstanders de meerderheid vormen. Maar dit is niet de realiteit. Er is een sterke, maar stillere, meerderheid die de Luchthaven van Deurne waardeert en erkent als een belangrijke schakel in onze nationale luchtvaart.
De economische en duurzame potentie
Ik geloof sterk in de economische en duurzame potentie van de Luchthaven van Deurne. Het is een cruciaal knooppunt voor zowel zakelijke als vrijetijdsreizigers, waardoor we kunnen blijven concurreren op het wereldtoneel. Bovendien biedt het ontlasten van Brussels Airport een noodzakelijke flexibiliteit in onze nationale luchtvaartinfrastructuur.
Een stem voor de stilzwijgende meerderheid
Met dit initiatief wil ik de stilzwijgende meerderheid een stem geven, degenen die de vele voordelen van de Luchthaven van Deurne zien. Het is tijd om het narratief te veranderen en de positieve aspecten van deze luchthaven naar voren te brengen.
Steun voor de Luchthaven van Deurne
Daarom nodig ik u uit om samen met mij de Luchthaven van Deurne te steunen. Laten we ons verenigen, de positieve impact van de luchthaven erkennen en werken aan een duurzame en succesvolle toekomst voor de luchtvaart in onze regio. Uw steun kan een cruciaal verschil maken. Laten we samen onze krachten bundelen en de Luchthaven van Deurne de waardering geven die het verdient.
Hoeckx Alain
De bewoners waren er eerst en dan pas de luchthaven
Het is inderdaad correct dat er vóór de oprichting van de luchthaven van Deurne al sprake was van bewoning in de regio, maar deze was erg beperkt. Jan Olieslagers, een prominente figuur in de Belgische luchtvaartgeschiedenis, opende de luchthaven in 1923 nadat hij uit Wilrijk werd verdreven door stedelijke ontwikkeling en de bouw van woningen.
Hij koos voor Deurne als de nieuwe locatie voor de luchthaven, aangezien er toen slechts drie boerderijen stonden. Dit bood voldoende ruimte en weinig belemmeringen voor de ontwikkeling van de luchthaven, wat het een ideale keuze maakte.
Het argument dat er eerst bewoning was voordat de luchthaven er was, klopt dus technisch gezien, maar het is belangrijk te benadrukken dat deze bewoning zeer minimaal was en geen belemmering vormde voor de vestiging van de luchthaven. In feite hielp het gebrek aan uitgebreide bewoning in Deurne bij de oprichting en ontwikkeling van de luchthaven, waardoor het kon uitgroeien tot de belangrijke hub die het vandaag de dag is.
De luchthaven is vervuilend
Het is een feit dat traditionele luchtvaart bijdraagt aan de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, maar het is ook belangrijk om te erkennen dat de industrie actief streeft naar vermindering van deze impact. De luchthaven van Deurne vormt hier geen uitzondering op.
De luchthaven is vastbesloten om mee te gaan met de tijd en streeft ernaar om duurzamer te worden. Dit omvat het onderzoeken en investeren in elektrische vliegtuigen en de mogelijkheid om op waterstof te vliegen, wat aanzienlijk minder vervuilend is dan conventionele brandstoffen.
Een concrete stap in deze richting is de bestelling van 50 VX4-toestellen door de Antwerpse Flyinggroup, een bedrijf dat zijn hoofdkwartier op de luchthaven van Deurne heeft. Deze toestellen, ontworpen door de Britse fabrikant Vertical, kunnen verticaal opstijgen en hebben geen landingsbaan nodig. Ze zijn bedoeld voor het afleggen van ‘last miles’ en bieden een maximale vluchtafstand van 160 kilometer.
Hoewel deze toestellen nog niet geschikt zijn voor lange afstanden, vormen ze een belangrijke stap naar een duurzamere luchtvaart. Ze produceren ook aanzienlijk minder geluid dan conventionele vliegtuigen, wat bijdraagt aan het verminderen van geluidsoverlast voor de lokale gemeenschap.
Het is dus duidelijk dat de luchthaven van Deurne serieuze inspanningen levert om haar milieu-impact te verminderen. Dit toont aan dat de stelling “de luchthaven is vervuilend” niet het volledige plaatje weergeeft en geen rekening houdt met de inspanningen die worden geleverd om naar een duurzamere toekomst te evolueren.
De luchthaven kost ons pakken geld
Het klopt dat de luchthaven van Deurne subsidies ontvangt van de overheid, maar het is belangrijk om te begrijpen waarom dat zo is en hoe dat past in het grotere plaatje van openbaar beleid en infrastructuurontwikkeling.
Subsidies voor projecten zoals luchthavens zijn een investering van de overheid in infrastructuur die ten goede komt aan de gemeenschap en de economie als geheel. Deze investeringen zijn bedoeld om diensten te ondersteunen die essentieel zijn voor de functionering van de samenleving en de economie, en om kansen te creëren voor groei en ontwikkeling.
De luchthaven van Deurne speelt een cruciale rol in de economie van Antwerpen en daarbuiten. Ze biedt directe en indirecte werkgelegenheid, ondersteunt het toerisme en het bedrijfsleven en helpt Antwerpen als wereldstad te positioneren. De zakenvluchten zijn van bijzonder belang omdat ze de stad zowel letterlijk als figuurlijk op de wereldkaart zetten, terwijl de stijgende boekingen voor commerciële vluchten aantonen dat de lokale bevolking de luchthaven waardeert en gebruikt.
Het is waar dat deze subsidies kosten met zich meebrengen, maar ze moeten worden gezien in de context van andere openbare diensten, zoals de NMBS en De Lijn, die ook aanzienlijke financiering ontvangen. Hoewel er zeker kritiek en ontevredenheid is over sommige van deze diensten, blijven ze een cruciale rol spelen in onze samenleving.
Daarom is het argument dat de luchthaven “ons pakken geld kost” misschien wat kortzichtig. Het gaat hier om een investering in onze infrastructuur, onze economie en onze toekomst. En net als bij elke investering, zijn er kosten aan verbonden, maar ook aanzienlijke voordelen.
We zouden iets anders kunnen doen met 190m² open ruimte
Het idee om de ruimte die momenteel door de luchthaven van Deurne wordt bezet om te vormen tot een ander type openbare ruimte is begrijpelijk, maar het vereist een realistische en genuanceerde benadering.
Ten eerste is het argument dat men een park zou kunnen creëren op de plek van een vermeende vervuilende luchthaven, enigszins tegenstrijdig. Als de grond als ernstig vervuild wordt beschouwd, zou het een aanzienlijke inspanning en financiële investering vereisen om deze geschikt te maken voor een openbaar park.
Ten tweede is de gedachte dat een dergelijk groot gebied onaangeroerd zou blijven en niet zou worden gebruikt voor bijvoorbeeld een KMO-zone, misschien een beetje naïef. De druk op ruimte, vooral in stedelijke gebieden zoals Antwerpen, is enorm, en het is waarschijnlijk dat dergelijke waardevolle ruimte voor meerdere doeleinden in aanmerking zou komen.
Daarnaast rijst de vraag wie de kosten van de realisatie en het onderhoud van zo’n park zou dragen. De kosten om bestaande parken, zoals het Rivierenhof, te onderhouden zijn aanzienlijk. Zouden Deurne, Mortsel, de stad Antwerpen, Borsbeek of een combinatie daarvan bereid zijn deze kosten te dragen?
Kortom, er ontbreekt vaak een realistische beoordeling van de uitvoerbaarheid en de kosten die gepaard gaan met alternatieven.
De waarde van mijn huis is gezakt door de luchthaven
De bezorgdheid dat de nabijheid van de luchthaven de woningwaarde zou kunnen beïnvloeden is begrijpelijk. Toch lijkt het erop dat deze angst niet altijd wordt weerspiegeld in de vastgoedmarkt, zeker niet in het geval van Deurne.
Als we kijken naar de huizenprijzen in Deurne, zien we dat enkele van de duurste straten van de wijk zich in feite in de nabijheid van de luchthaven bevinden. Straten rond het Boekenbergpark en het Te Boelaerpark, die vlakbij de luchthaven liggen, behoren tot de duurste van Deurne. De Gouverneur Holvoetlaan, die op iets meer dan 500 meter van de luchthaven ligt, is zelfs de duurste straat, mede dankzij de aanwezigheid van open bebouwingen. De Joos Robijnslei, die ook dicht bij de luchthaven ligt en bekend staat om zijn prachtige herenhuizen, behoort eveneens tot de duurste straten.
Laten we de luchthaven van Deurne overstromen met positieve energie op haar 100e verjaardag. Doe mee en wens haar geluk!